lördag 6 december 2008

Skyldigheter

Vilket är mitt ansvar och mina skyldigheter? Fick för ett tag sedan reda på att mitt ex hade träffat en ny kvinna. Kände en stor våg av lättnad. Nu är jag äntligen fri från honom och kan leva mitt liv. Sedan dess har en tanke gnagt i bakhuvudet och vägrar släppa taget. Jag vet ju hur han är, är det min skyldighet att informera henne om att vara försiktig? Kan jag förlåta mig själv om han gör henne illa och jag inte gjort något för att förhindra det?

Nu är han utomlands och då känns det ännu mer aktuellt, nu behöver jag ju inte vara rädd efter att ha berättat för henne eftersom han är på andra sidan jordklotet. Men jag är samtidigt rädd för att jag gör mer skada än nytta, hon kanske inte alls vill veta. Och vad skulle jag i så fall säga? det jag vill säga är att var försiktig. Mannen du träffar som är så charmig nu kommer långsamt att isolera dig från de du känner. Inte på något elakt sätt utan bara genom att säga att han inte har så mycket gemensamt med dina vänner, att säga att ni kan träffa dom en annan gång. En gång som aldrig blir av.

Sen kommer svartsjukan när han är onykter, kränkningarna, alla orden om hur värdelös och äcklig du är. Till slut kommer du att tro honom och be om urskt för ditt beteende. Trots att du inte gjort något fel. När han gör dig illa fysiskt kommer det att vara fruktansvärt men även en lättnad. Nu har du något att ta på. När han har slagit dig, dragit dig utefter marken, förstört dina kläder och telefonen du ville ringa efter hjälp på så följer du med honom hem. Resten av natten tänker du, försöker hitta ursäkter för vad han gjort. När han vaknar är han fortfarande arg och du tassar på tå runt honom. Försöker förtvivlat få ihop tillvaron. Försöker förtvivlat få en ursäkt från honom, en ursäkt som du troligen inte kommer att få. Antingen tiger du bara och väntar ut honom och hans humör eller också ber du om ursäkt och hoppas att det kommer bli bättre då. tillslut kommer samma sak när han är nykter och du kommer upptäcka att du tassar runt på tå hela tiden, livrädd att göra fel, livrädd att idag ska vara en dålig dag.

Jag förväntat mig inte att hon ska tro mig, jag förväntar mig inte att detta ska ändra något för henne men jag har såna ofantliga skuldkänslor för att jag inte vågade anmäla honom fler gånger än när jag var gravid. Jag vill att hon ska veta att om hon anmäler honom så hjälper jag gärna till. Jag har dagboksanteckningar och datum om de gånger han skadat mig fysiskt. Jag orkar bara inte anmäla själv. Orkar inte möta honom igen. Orkar inte vara stark själv längre. Vilken skydighet har jag mot henne? snälla ny flickvän, hur vill du att jag ska göra? hur vill dina nära att jag ska göra??

Inga kommentarer: