söndag 21 december 2008

Ord

Det här har varit en underbar helg. En helg som lärt mig hur mycket några ord kan betyda. Hur ord kan lyfta och sänka en. I fredags så var jag ute med en gammal kollega och hennes pojkvän och hans vänner och tog några öl. Riktigt trevligt! Fick öva lite på min engelska och prata en massa. Min väns pojkvän frågar om jag gått ner i vikt och säger att jag ser bra ut. Blev faktiskt riktigt glad. Det fanns absolut ingen baktanke bakom utan bara vänlighet och det kändes så bra. Åkte hem lite lagom onykter och sov gott hela natten.

I lördags så fyllde en kompis år så jag var där och sjung singstar och spelade Guitarr Hero. Tänk att vuxna människor kan ha så roligt med barns leksaker! Vi sjöng och dansade samtidigt som mina drömmars man ville att jag skulle komma hem. Det var svårt att motstå impulsen att bara kasta mig iväg för att träffa honom men jag hade roligt med mina vänner och ville inte kasta mig iväg. Körde hem min bästa vän och hennes pojkvän. Jag älskar dem båda och det känns som de är min extra familj. Min trygga punkt i livet dit jag alltid kan åka och bara vara men har varit lite orolig vad min väns pojkvän tyckt om att ha mig där. I bilen hem berättar han hur lycklig han är som träffat henne. Att han är så glad över att ha träffat någon som han kan vara sig själv med och som älskar honom ändå. Blev så glad över vad han sa om min vän och att han verkligen uppskattar henne så som jag vill att han ska göra. Sen kom orden som värmde mitt hjärta mer än något annat. Han sa att han var så glad att jag var vän med hans flickvän och att dom alltid kommer att finnas där för mig. Han fortsatte med att säga att nästa kille jag träffar kommer han ha krav på. Att jag var så bra att jag förtjänade det bästa, precis som han fått. När jag släppt av dom grät jag faktiskt en stund av glädje för vad han sagt och att det verkligen kändes som han menade det. Blev så rörd av vad han sa. Körde alldeles för fort in till stan för att träffa mina drömmars man. Fickc en amssa underbart sex men viktigast av allt så stannade han kvar hela natten och jag sov så gott. Kände känslan av trygghet så starkt. Mitt hem förvandlades till en trygg borg i hans famn.

Men morgonen kommer alltid. Han tog ett bad som vanligt och jag satt på toaletten och pratade som vanligt. Vi pratar om hans studier i det nya språket, om vad som händer i våra liv och jag berättade att jag fått kontakt med en gammal vän på Fb. En vän som betydde mycket för mig när jag var ung. Han frågade om min vän var gift och när han inte var det tyckte han att jag skulle skulle passa på och hugga honom. Jag skämtade bort det så klart men smärtan i magen fanns kvar. Varför vill han att jag ska vara med någon annan. Fine, han inte vill vara med mig och bygga en framtid med mig, men varför ska han säga att jag ska träffa någon annan. Jag har redan fattat att han bara ser mig som någon som är lätt att sätta på men låt mig ta ansvar för mitt liv. Ena dagen säger han till mig att hålla fingrarna i styr nästa ska jag ut och dejta. Helvete! Tänker inte låta honom ta bort allt som var bra denna helgen utan bara njuta och strunta i orden som sårar utan hålla fast i orden som lyfter.

Inga kommentarer: